Selecteer een pagina

Portfolio

UX onderzoek homepage

UX onderzoek en re-design homepage Monuta.nl

In 2021 heeft Monuta een nieuwe website gelanceerd met een nieuwe huisstijl en design. Ondanks de positieve reacties bleven de conversies achter op de resultaten van de oude homepage.

Middels een usability test met 6 gebruikers en kwantitatief onderzoek heb ik de belangrijkste pijnpunten van de homepage kunnen achterhalen. Met de input vanuit het gebruikersonderzoek in combinatie met de UX vuistregels heb ik een re-design uitgewerkt met de focus op:
 

  • Meer orde en structuur door het toepassen van het 8pt grid
  • Meer rust door het gebruiken van afbeeldingen in plaats van bewegende elementen
  • Verbeterde scanbaarheid voor de gebruiker door het toepassen van visuele hiërarchie in kopteksten, categorieën, opsommingen en buttons
  • Snelle gebruikers tegemoet komen door het toevoegen van een ‘Direct regelen’ blok
  • Content boven de vouw meer zichtbaar laten zijn

UX onderzoek en re-design Uitvaartwensen tool Monuta

Om meerdere redenen was de uitvaartwensen tool van Monuta toe aan vernieuwing. Allereerst heb ik een UX onderzoek gedaan waarin ik een Competitive Benchmark audit, Usability Test, User interview en User benefits heb verwerkt. Ook heb ik kwantitatief onderzoek gedaan.

Alle onderzoeksresultaten heb ik vervolgens verwerkt en geordend in een Affinity Diagram waarmee ik een Customer Journey Map heb kunnen uitwerken. Op basis van de Customer Journey Map en de UX vuistregels heb ik een re-design uitgewerkt met de focus op:
 

  • Meer orde en structuur door het toepassen van het 8pt grid
  • Verbeterde scanbaarheid door het correct toepassen van visuele hiërarchie met kopteksten, kleurgebruik en buttons
  • Meer inspirerende factoren in de Mijn Omgeving
  • Simpelere opzet van vragenset. Vooral bij vragen met een hoog afhaakpercentage in de oude tool
  • Stimuleren aantal 100% voltooiingen door het toevoegen van voortgangsindicatoren en een automatische flow
UX Design Uitvaartwensen